

Audi A8 to cztero-drzwiowy, pełnowymiarowy, luksusowy sedan produkowany i sprzedawany przez niemieckiego producenta samochodów Audi od 1994 roku. Wynajem krótkoterminowy Audi V8. A teraz również w trzeciej generacji, jest dostępny z napędem na wszystkie koła zarówno przednie, jak i stałe oraz w wersji z krótkim i długim rozstawem kół. Pierwsze dwa pokolenia zatrudniały platformę Volkswagen Group D, a obecne pokolenie pochodziło z platformy MLB. Po wydaniu oryginalnego modelu z 1994 roku, Audi wydało drugą generację pod koniec 2002 roku, a trzecią i bieżącą iterację pod koniec 2009 roku.
Wszystkie modele A8, będące pierwszym na rynku masowym samochodem z aluminiowym podwoziem, zastosowały tę metodę konstrukcyjną opracowaną wspólnie z Alcoa i wprowadzoną na rynek pod nazwą Audi Space Frame.
Wynajem krótkoterminowy pełnowymiarowy
Mechanicznie zmodernizowana, wysokowydajna wersja modelu A8 zadebiutowała w 1996 roku jako Audi S8. S8, produkowany wyłącznie w fabryce Audi Neckarsulm, w odróżnieniu od modelu A8 dawcy. Jest dostępny tylko w wersji z krótkim rozstawem kół i jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła firmy Audi z napędem na cztery koła. w 1982 roku Ferdinand Piëch podpisał umowę z amerykańską firmą Aluminum Company. Celem było zaprojektowanie i opracowanie samochodu, który byłby znacznie lżejszy. Niż jakiekolwiek inne pojazdy w swojej klasie. (aby zrekompensować fakt, że standardowy napęd na wszystkie koła jest o około 100 kg cięższy niż napęd na tylne koła konkurentów). Pod koniec lat 80-tych podjęto decyzję, że wehikuł docelowy będzie następcą flagowego statku V8 (Typ 4C) wprowadzonego w 1988 roku. Do 1990 roku ostateczny projekt Chrisa Bird’ a i Dirka van Braeckela został wybrany i zamrożony do produkcji seryjnej. W połowie 1991 roku. We wrześniu 1993 r. na targach we Frankfurcie w 1993 r. Koncepcja Audi Space Frame Concept (ASF) została zaprezentowana jako prototyp D2 Typ 4D z polerowanego aluminium we Frankfurcie nad Menem (IAA). Produkcja pilotażowa rozpoczęła się w grudniu 1993 r., a rozwój zakończył się na początku 1994 r., a koszt całkowity wyniósł 700 mln USD (418,1 mln GBP).
Wprowadzenie do świata aut
Audi A8 (Typ 4D) został zaprezentowany w lutym 1994 r. i zadebiutowany na targach w Genewie w marcu 1994 r. Pełnowymiarowa produkcja w fabryce rozpoczęła się w czerwcu 1994 r., chociaż w roku modelowym 1997 stał się dostępny w Ameryce Północnej dopiero w październiku 1996 r. W roku 1997 stał się dostępny. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, modelu Audi V8, który został zbudowany na istniejącej już platformie stalowej. Model A8 zadebiutował na nowej platformie Volkswagen Group D2, całkowicie aluminiowej monokiecie. Wprowadzonej na rynek pod nazwą “Audi Space Frame” (ASF), która pomogła zmniejszyć ciężar i zachować sztywność konstrukcji. Salon/sedan oferowany był zarówno w wersji A8 (standardowy rozstaw osi). Jak i A8 L z wydłużonym lub długim rozstawem kół (LWB). Model A8 L posiada 5 cali (127 mm) tylnej przestrzeni na nogi. W 1997 r. W ramach aktualizacji samochodu dodano sześć wewnętrznych poduszek powietrznych. Projektowano A8 jako konkurencję dla niemieckich konkurentów Mercedes Benz S i BMW serii 7.
Serie elektroniczna samochodów z wypożyczalni Katowice
W 1997 roku Audi wprowadziło na rynek pierwszy seryjny elektroniczny system kontroli stabilności ESP dla pojazdów z napędem na wszystkie koła (Audi A8 i Audi A6), pierwsze na świecie produkowane samochody z przednią i tylną boczną poduszką powietrzną.
W 1997 r. nowy A8 był dostępny z napędem na przednie koła (FWD) lub z opartym na Torsenie stałym napędem na cztery koła quattro. Modele FWD zasilane są przez 2,8-litrowy silnik V6 o pojemności 2,8 litra, wytwarzający 142 kilowaty (193 PS; 190 bhp) i 3,7-litrowy silnik V8 o mocy 171,5 kilowatów (233 PS; 230 bhp), natomiast quattro otrzymał 4,2-litrowy V8 o mocy 220 kilowatów (299 PS; 295 bhp).
A8 w wyposażeniu podstawowym
Model A8 jest dostępny z wyposażeniem standardowym w luksusowe udogodnienia, takie jak dwustrefowa klimatyzacja, wykończenie wnętrza drewnianego i skórzanego, 14-drożne foteliki zasilane energią i ogrzewane oraz udoskonalony system audio firmy Bose.
W 1999 roku flagowy okręt Audi otrzymał boczne poduszki kurtynowe, nowe kolory i przebudowę pakietów opcji. Północnoamerykański “pakiet ciepłej pogody” dodał słoneczny dach, który pozwala na pracę wentylatorów wentylacyjnych, utrzymując chłodne wnętrze podczas postoju z wyłączonym silnikiem. Zmiany we wszystkich modelach obejmowały większe lusterko po stronie pasażera oraz zestaw pierwszej pomocy umieszczony w tylnym środkowym podłokietniku.
Reflektory, luster, klamki
W 1999 r., w roku modelu 2000, zastosowano niewielki przedni redlic z nowymi, większymi, przeźroczystymi reflektorami, zmodernizowaną kratką i dolną falbaną przednią ze standardowymi rzutowymi reflektorami przeciwmgielnymi. We wnętrzu siedzenia otrzymały nowy, poziomy wzór ściegu. Zrezygnowano również z modelu 3,7-litrowego V8 FWD, pozostawiając model 2,8 V6 oraz model z rozstawem osi i podwozia 4,2-litrowego quattro. Pojazdy te posiadały również poprawione klamki zewnętrzne oraz zintegrowaną antenę radiową. W 2000 roku linia A8 w Ameryce Północnej została poszerzona o A8 L.
Kompaktowa jednostka ułatwia wycieczkę
W 2001 roku Audi wprowadziło na rynek nowy silnik W12, kompaktową jednostkę o pojemności 6,0 litrów, stworzoną dzięki efektywnemu połączeniu dwóch silników VR6 na wale korbowym. Silnik szybko stał się dostępny w A8, choć tylko dla klientów europejskich i azjatyckich. Od momentu jego wprowadzenia, poprzez jego zaprzestanie w 2003 roku, wyprodukowano zaledwie 750 modeli D2 “W12”. Rok 2001 był również debiutem na rynkach Ameryki Północnej wysokowydajnego wariantu S8.
W 2002 r. A8 L otrzymało standardowe ksenonowe reflektory wyładowcze (HID) o wysokiej intensywności oraz ogrzewaną kierownicę. Dodano również system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), nowoczesny stereo Symphony II oraz nowe kolory zewnętrzne. W 2002 r. wszystkie warianty A8 otrzymały dźwignię zwalniającą drzwi bagażnika, aby ułatwić ucieczkę w przypadku uwięzienia osoby.
Produkcja fabryczna tej generacji ustała z dniem 4 sierpnia 2002 r. pod numerem 105 092